torsdag, december 07, 2006

Anarkist, ja visst!

En del ställer noggrant sina böcker i bokstavsordning (författarens efternamn då förstås), andra ställer in dem i bokhyllan i storleksordning, andra sorterar efter ämneskategori.

Inte i min bokhylla inte. Mina böcker sorteras efter färg*.

Esteten i mig tycker att det är sååå mycket snyggare om svarta böcker står för sig, röda för sig osv. Darling fasar för att flytta ihop med min bokhylla och hotar gömma dem i bokskåp** när påsarna ska slås ihop. Mången vän och bekant har skakat på huvudet när de kastat en blick på bokhyllan.

Men testa vet jag, du kanske blir positivt överaskad!





* där gick några ordentliga namnkatalogiserare i taket
** bokskåp??! Mina böcker vill synas, i färgordning

8 Comments:

Blogger crrly said...

*gått i taket och dunsat ner i steolen igen*

Det är såna som du som vi, när jag jobbade i bokhandel, kunde störa ihjäl oss på när ni kommer in och säger: "Jag ska ha en bok, jag kommer inte ihåg vad den heter men den är grön!" Och sen förväntar sig ett "Å, men då måste det vara den här!"

... ;p

4:25 em  
Blogger crrly said...

Steolen måste vara skånskan som smyger sig på.

4:25 em  
Anonymous Anonym said...

Färgordning? Ja det var ju också ett sätt förstås.

Själv sätter jag alla böcker skrivna av samma författare tillsammans. Och så ska böckerna på en hylla vara lika höga som alla andra böcker :)

Tyvärr har min bokhylla blivit för liten, så nu ligger det även böcker ovanpå alla böcker som står.. måste nog göra ett litet inköp *ler*

Men bokskåp.. vad ska man med det till? Det är ju snyggt med böcker!!

8:39 em  
Blogger vandrarvild said...

jag har ingen direkt ordning på mina böcker, men jag brukar veta vart alla är. Eller, har jag flera av samma författare så står de på samma rad så länge de är lika höga. Är inte böckerna lika höga går det inte att stapla fler böcker ovanpå utan att allt halkar ner. Halkar böcker ner blir jag irriterad. Men jag brukar som sagt alltid ha benkoll på vart vilka böcker står, men de som jag använder mest ligger oftast i en trave på golvet och de som är nya och olästa ligger alltid i en trave för sig(på en hylla med jämnhöga böcker, givetvis..)
Dessutom, icke att förglömma, så är jag bokrasist och de böcker som är fula eller dåliga hamnar på en hylla längst ner i ett hörn eller bakom andra bättre böcker.....

10:40 em  
Blogger Gudinnan said...

Crrly: hoppas du inte slog dig så hårt.... Till mitt försvar kan sägas att jag kommer ihåg Både författaren och färgen på boken. Jag har lätt att minnas färger så systemet fungerar rätt bra, och det är snyggt =D

Danstanten: Samma problem här, jag har minst en bokhylla för lite så min fina ordning är störd över att det ligger böcker staplade ovanpå bokraderna.

Vandrarvild: Jag har konstigt nog också stenkoll på var mina böcker står. Och jag har också mobbat ut en del böcker som ligger i lådor på vinden =)

11:02 em  
Blogger Unknown said...

När jag bodde själv hade jag böckerna sorterade i färgordning! Och visste exakt var varje bok fanns!

Nu stångade jag mig nästan blodig när böckerna skulle upp i de första riktigt gemensamma bokhyllorna. Jag ville ha färgordning. Han ville ha bokstavsordning (efternamn). Jag försökte med indelningen hårda böcker för sig och pocketböcker för sig. Han gav sig inte. *muttermutter*

Men jag fick slänga hans fula svarta hålslagare i ala fall. Och hans blodröda puffiga härnsoffa.

Hoppas Köpenhamn var precis så bra som ni hoppats på!!!

Kram!

8:39 fm  
Blogger Gudinnan said...

Vi har allt en del gemensamt =) Bokhyllans ordning kanske var ett billigt pris för att få väck en ful soffa?

Köpenhamn var toppen, det kan få bli en vana att åka dit någon gång per år eller så!

Och du verkar ha överlevt flytten. Ska ta och maila någon gång...har sagt det länge men hinner banne mig inte få ro till det =/

Kram!

3:29 em  
Blogger vandrarvild said...

Anna: Meh?! Va? Ni kan ju inte BLANDA pocketböcker och inbundna!!!! Det är ju hädelse! Och hela strukturen på hyllan blir ju helt sned och ojämn om det kommer en tjock inbunden och två pocket på var sida av dem. EEEW!
Nej, här står mina pocket för sig och inbundna för sig. Pocket ska inte blandas in med de andra. Ännu ett prov på min bokrasism...

12:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se