torsdag, november 02, 2006

Fniss

I min del av landet sken solen igår och det var gnistrande kallt.

I den del av landet (läs huvudstaden) min kära mor och söte bror åkt för att hämta en soffa modern hitta via blocket var det kaos. Totalt. De åkte hemifrån före 07:00 igår morse och ca kl 09:00 var de hemma på gården igen. Över ett dygn senare!

Jag fnissar fortfarande över deras övermodiga företag.



Men men, de är också garvade norrlänningar som är väl förberedda vid en långresa på vintern så de var knappast de som råkade värst ut eller satt fast mest. De berättade om hur de bland annat suttit fast bakom en långtradare som blockerade flera filer. Familjefadern i bilen framför hade fru och barn i bilen. Och sommardäck. Dessa sommardäck fick han för sig att försöka byta när han står på blankis i mittfilen och det är snöstorm. Vinterdäcken lastas ur bilen och han ska just börja byta dem när bilen sakta men säkert börjar glida in i framförvarande bil. Klockrent! Och min bror filmade hela spektaklet. Han har lovat att skicka filmen till mig och om det går ska jag lägga ut den här så den även kan roa andra.

I min familj har vi sällan tråkigt.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

som norrlänning men boende i 08 garvade jag glatt åt alla 08:or och deras snökaos, tills i går. Jag stängde på jobbet kl 21 och hann precis till pendeln då den skulle gå. kom den? Nej... över en timme senare kom den och tog mig 2 hållplatser tills den stannade och släppte ut alla. Ringde prinsen och han guidade mig vidare i villervallan då slpersonalen inget visste men internet hade en del info. Tog mig vidare bara för att fastna igen, nu skulle jag ha bytt till buss hem men vart är alla bussar? jo, dom har ALLA ååkt tillbaka till garaget för att BYTA TILL VINTERDÄCK!!! J***vla Idioter! Det var förvarnat om snö i typ en vecka, byta innan kanske? Prinsen hämtade mig och en medresenär fick följa med på färden. människor var dumpade vid vägrenen av bussarna så prinsen körde ett varv till för att plocka upp frysande människor. Nu fattar jag vad folk menar med snökaos när det bara var 8 cm snö. Byta ut sl nån? Bussarna i pajala går när det har fallit 80 cm snö på en dag, varför klarar inte sthlm 8?!? *morr*

11:30 em  
Anonymous Anonym said...

kom hem vid midnatt... *morrar ännu mer* gick upp 6. trött?? Gissa... kom jag i tid till jobbet tack vare sl på morgonen? Nej, glöm det!! och jag som är en mycket frusen människa säger bara *burr*!!! Gillar inte kyla eller SL

11:33 em  
Anonymous Anonym said...

När man bor uppe i norr har man svårt att förstå att ett vanligt snöfall som lämnar några cm snö på marken ska vara ett snöoväder som orsakar sådant kaos i huvudstaden.

Jag bodde tidigare på småländska höglandet och där var vi också vana vid snö och det var sällan några problem (däremot var det bara just på höglandet som folk var vana vid snön så några mil därifrån kunde det ändå bli kaos).

Snö hör ju till det svenska vädret - dessutom hade det ju gått ut vädervarningar i förväg, så varför man inte sätter på vinterdäcken då har jag väldigt svårt att förstå. Det är ju det enklaste sättet att undvika "kaos" på vägarna.

7:53 fm  
Anonymous Anonym said...

Tack så mycket för lite skratt så här på morgonen. Den där filmen måste jag få se :) Ha det så bra!
Kram

9:24 fm  
Blogger Gudinnan said...

*s* Stackars Å! SL och vägverket i Sthlm verkar inte ha alla getterna i stallet när det gäller planering och vinter. På radion sa de att det kommit 6 cm snö....inte ens en decimeter! Ja då blir det kaos och vinterdäck, vad är det? Här uppe går både tåg och bussar trots att det kan snöa flera decimeter på en dag.

Tessan: Ja, alla vet vi att det blir vinter och man Måste förbereda sig...

T1: Varsågod, ska sde om det inte går att lösa med filmvisning på något sätt men det kan dröja lite =)

Kram på er!

11:02 fm  
Blogger crrly said...

Nej, vad kul!!! :)

Själv reagerade jag på att Aftonbladet skrev att "Folk bajsar på vägen. Det är totalstopp." Hehe. Även Avigsidan har tagit fasta på detta, scrolla ner lite: http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt001.html

11:18 fm  
Blogger Gudinnan said...

Crrly: *fniss* det kanske inte var snön so stoppade framfarten med andra ord!

11:56 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se