fredag, oktober 06, 2006

Danstyper

Alla killar har en egen stil när det gäller dans. En del med större variation än andra och det stora nöjet för oss tjejer på dansgolvet är just att variationen är så stor. Det finns en hel del mer eller mindre ovanliga dansstilar och beteenden man kan råka ut för och bara för att det är ovanligt behöver det inte betyda att det är något negativt. Jag skulle tro att Danstanten. Pia och T1 m fl råkat ut för några av dessa:

Tipparen: Tipparen hittar du där du minst väntar det eller precis just där du väntar det. Mitt i en låt, eller ännu vanligare i slutet av en dansen så vill kavaljeren få till ett "snyggt" avslut genom att tippa bak sin dam en bit. Ja, ni vet nog hur jag menar. Jag vet inte hur det är för andra, men jag tycker att jag träffar på dessa herrar relativt ofta. Visst, det kan vara kul om det är en kille man känner har koll och som orkar hålla emot utan att man åker i golvet. Mitt problem kan ibland vara en en del killar så gärna vill tippa hit och dit några gånger under en dans eller som ett snyggt avslut att de inte riktigt förstår hur pass rörlig en del tjejer kan vara i ryggen. Själv kan jag gå ner i brygga utan att öva på det innan. Så det har hänt ett antal gånger att jag känt håret svepa över dansgolvet och att min kvaljer inser att "hoppsan, nu måste jag hålla emot lite här". På Öland utnämnde en kille mig till Campingens vigaste men tro inte på det, jag är bara väääldigt rörlig i ryggen. När en del upptäcker att man är "lätt-tippad så blir de väldigt entusiastiska och vill gärna tippa fler gånger. Så jag vet inte, hur är det för er tjejer? Blir ni också tippade hit och dit? Framför allt killar söderut tippar extra mycket, kanske inte så många i Norrland även om de finns.

Sångaren: Herregud ja, sångaren. Sångaren tycker om att dansa och inte bara det, han är väldigt förtjust i dansmusiken också. Han känner till de flesta låtarna och kan bara inte låta bli att sjunga med när bandet spelar hans favoritlåtar. I örat på den tjej han dansar med. Om man träffar på sångaren kan man vänta sig "skönsång" rakt i örat i en dans eller två. Det spelar ingen roll om en kille är duktig att dansa eller inte om han sjunger mig rakt i örat. Jag bjöd upp eller blev uppbjuden för att dansa, inte för att höra hans verbala tolkning av musiken.

Gnällspiken: En ovanlig dansare men han dyker upp ibland. Gnällspiken hittar alltid något att klaga på, till exempel att det är för lite folk, fel folk, dålig musik, att det är svårt att bli uppbjuden, att fel bjuder upp osv. Visst kan jag kommentera att det är dålig uppslutning eller att bandet kanske inte var superlyckat men allt hänger på hur man säger det. Gnällspiken lyckas ofta få sin dam att undra varför han ens bryr sig att gå ut och dansa om han inte blir glad av det. Gnällspiken är ingen jag bjuder upp i första taget även om han är duktig att dansa eftersom jag dansar för att det är roligt och gör mig glad.

Krockaren: Krockaren kommer i olika varianter. En vanlig typ är den lite mindre rutinerade killen som helt enkelt inte lärt sig parera andra par på dansgolvet ännu. Där är det lätt att ha överseende och tycka att det är en helt ok dans trots några små missöden. Den rutinerade krockaren är den värste typen av krockare. En sådan kille ser dansgolvet som sitt eget territorium och andra par bör flytta på sig om de inte vill ha en rejäl knuff. Att vara danspartner till en rutinerad krockare kan vara ett tufft jobb eftersom killen gärna använder damen som en murbräcka och låter henne ta stöten. Det händer ofta i sådana sammanhang att man får medlidsamma blickar från andra dansare. Många yngre killar kommenterar också att en del äldre män som ibland dyker upp på danser med många yngre har en förmåga att knuffa sig fram på dansgolvet. Inte med sin dam men genom armbågar och andra kroppsdelar. Krockaren avråder vi bestämt från.

Blundaren: Som Danstanten lägger till sin kommentar, blundaren. Blundaren är killen som precis som vi tjejer biland vill kunna blunda och njuta av musiken och dansen. Blundaren skrämmer andra killar eftersom de måste se upp när han kommer då de vet att han inte tar någon hänsyn till andra ekipage. Han är ofta en duktig dansare men som glömmer att det är han som styr och grundreglen vid all körning är Håll ögonen på vägen. I det här fallet dansgolvet då.

Snurraren: Snurraren har i vissa fall bara lärt sig att snurra åt ett håll och gör det förkärlek dansen igenom. Snurrar alltså, hela tiden. Han håller sig gärna i mitten av dansgolvet eftersom han påverkas minst av dansriktningen som de övriga håller där. En del som snurrar mycket gör det väldigt bra och som en del av övriga dansen men Snurraren har inte lärt sig att det finns steg där emellan också.

McDreamy: (Har jag sett några avsnitt för mycket av Grey´s anatomy kanske?) McDreamy är top of the top, creme de la creme av dansare. En McDreamy är en subjektiv upplevelse och kan inte förklaras eller delas med av till andra. Sist jag hade en riktigt präktigt McDreamy-möte var i början av sommaren under min första kväll på Gräsmyr. Där fanns han plötsligt, killen som jag dansat med några gånger på maran men som jag aldrig stött på annars. Jag bokstavligen sprang över dansgolvet för att få tag i honom och jo, jag mindes rätt, han var McDreamy! Inte så avancerad egentligen och inte så svängig, gungig eller sensuell som de andra som brukar bli mina favoriter, utan bara helt enkelt perfekt. En McDreamy skulle du kunna dansa med större delen av kvällen utan att bli uttråkad.

Och till sist kom T1 med ett par exempel som jag bara måste ta med!

Pratkvarnen: Pratkvarnen är killen som bara pratar och pratar så att man inte kan dansa vettigt. Han är trevlig och ofta duktig att dansa, men eftersom han hela tiden pratar så blir det bara att man går rakt fram.

Disktrasan: Disktrasan är en irriterande företeelse som luktar just som en disktrasa. Han är antagligen ungkarl och tvättar själv, men inte har fattat det där att om man inte hänger tvätten så fort tvättmaskinen är klar (åtminstone inom de två första dygnen) så luktar man illa när kläderna blir lite lagomt varma och svettiga. Disktrasan är ofta duktig att dansa men man vill inte gärna dansa med honom eftersom man i de tre nästkommande danserna får ursäkta sig för att man luktar illa.

Det var några jag kom att tänka på idag, vilka kommer du på?

17 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åhå.. nu fick jag uppslag till ett nytt blogginlägg, men idag tror jag att jag nöjer mig med att bara länka till dig :)

Gnällspiken: Usch såna tråkmånsar. Du har rätt i att man undrar varför han gick dit - och de hamnar definitivt inte på någon favoritlista.

Sångaren: Personligan har jag faktiskt inte så mycket emot ifall en kille som verkligen kan sjunga sjunger med lite mjukt i en fin ballad, liksom om han bara råkade börja sjunga. Eller om han av ren glädje stämmer in i en gammal schlager. Men jag tycker inte att det är speciellt kul med killar som sjunger exakt hela tiden. Jag måste erkänna att jag själv kommer på mig själv med att liksom nynna med framför allt i schlagers ibland *rodnar*

Sedan till Tipparen. Fenomenet att tippa (eller som jag brukar kalla det "fälla") förekommer rätt mycket här också på lugna låtar. Det är lite läskigt om en jättespäd kille som man inte vet om han har full koll försöker fälla, men om det är någon som håller i ordentligt är det helt okej. Huvudsaken är ju att man känner att man kan lita på honom man dansar med!

Jag som har problem med knäna kan ibland få säga till killar som fäller mig (om de gör det på "fel" sätt) eftersom jag omöjligt kan ha hela kroppens tyngd på ett enda knä. Många killar hjälper mig med detta när de känner till mitt problem genom att ge mig lite extra stöd.

Sedan andra typer av dansare. Ja, det finns ju Blundaren (killar som njuter så mycket att de blundar och inte märker att alla andra måste flytta sig ur vägen för honom, eller i värsta fall krockar hela tiden), Plogen (killar som bara går på rakt fram i sitt tempo och inte har kommit på att det går att svänga), Tripparen (höger, vänster, höger, vänster i "entonig" takt) :) Fler förslag kommer nog senare.

1:57 em  
Blogger Gudinnan said...

Jag gissade nästan att du skulle få ett uppslag =D

Tyvärtr är det sällan de riktigt duktiga som börjar sjunga men även om han är duktig så stör jag mig på det eftersom jag tappar fokus på dansen. Fast jag ska erkänna att jag får kämpa emot impulsen att börja sjunga med om det är en riktigt bra låt. Som i helgen t ex när Zlips körde Pink´s senaste (vad den nu heter).

Hoppas det är ok om jag lägger till något av dina förslag i inlägget! =)

3:44 em  
Anonymous Anonym said...

Självklart är det okej (annars hade jag väl sparat dem till min egen lista)!! Det är ju bara kul. Men jag blev besviken över att inte några fler av mina läsare har varit här och klottrat...

6:25 em  
Blogger Gudinnan said...

Äh, de är väl bara blyga =)

7:32 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Tycker det är jätteskoj att läsa Danstantens alla funderingar om dans som jag känner igen mig så väl i! Och nu länkade hon till dig och det här första inlägget jag läser känner man ju också igen sig i! :) Kommer dock inte på några fler stilar just nu.. :/
Ska kolla runt lite mer på din sida! Ha det gott! /Erika

10:30 em  
Anonymous Anonym said...

Danstanten skrev:
"Men jag blev besviken över att inte några fler av mina läsare har varit här och klottrat..."

Hmmm...du vet ju att jag inte kan låta bli att klottra varhelst jag hittar ngt kul dansämne (som oftast fröken danstanten leder mig in på), men detta ämne tror jag det är säkrast att jag håller mig borta från att kommentera, kan vara trevligt att bara "lyssna" på tjejsnacket oxå...=)

11:35 fm  
Blogger Gudinnan said...

Erika: Du är välkommen!

L-E: Det är förstås ett tjejinriktat inläg det här och handlar mest om "avarter" (fast inte helt i negativ bemärkelse) bland dansarna. Skulle tro att en kille skulle kunna skriva motsvarande lista över olika tjejer....

5:13 em  
Anonymous Anonym said...

Kommer osökt ihåg en speciell kille som får vara i en kategori för sig själv. Killen tog raskt och trädde in sina fingrar i hällorna på mina jeans för att sedan rycka i dom för att tvina mig i takt med..... inte musiken på dansgolvet i allafall utan i stället i en lambadainspererad variant fast inte riktigt det heller... :/ Uj uj uj så svårt det var att dansa (ryckas?) med honom!! Tyvärr tyckte han att jag följde så bra och bjöd upp mig ett antal gånger till!

10:14 em  
Anonymous Anonym said...

Åsa! Killen ifråga låter ganska bekant tycker jag.... får man fråga var du dansade med honom?

7:50 em  
Blogger Gudinnan said...

Åsa: *s* en del är inte kloka helt enkelt. En variant finns här i stan också, han sätter en hand på var höft och sedan vrider han till varje gång han vill snurra.

4:03 em  
Anonymous Anonym said...

Dags för mig att lämna ett litet avtryck här då... Jag kan inte mer än instämma i det som redan skrivits. Själv dansar jag väldigt sällan med killar som ägnar sig åt att tippa/fälla; har mina favoriter (McDreamy's om ni vill) bland de mer klassiska... Tror Gudinnan vet precis vad jag pratar om :-) På parken i Skellefteå i fredags bjöd jag upp en ny kille - en sångare... han var riktigt duktig på att dansa dock! Dessa kan vara på både gott och ont. Om krockarna och blundarna finns väl inte så mycket mer att tillägga. Sen finns det killar med sin alldeles egen stil, varav en bjöd upp mig på maran i Ö-vik. Hans bugg är något alldeles speciellt... går nästan inte att beskriva. Man får ägna hela dansen åt att koncentrera sig på sina egna steg och att hålla takten, men så överraskar han och gör flera takter helt i takt! Intressant.

4:05 em  
Blogger Gudinnan said...

Pia: Åh, jag tror jag vet precis vad du pratar om ... ;-) Hoppas att vi ses snart, hörde att ni är på väg hit och jag ska försöka se till att jag är hemma den helgen!

11:03 em  
Anonymous Anonym said...

Bettan säger så här:

Ni har glömt typen "är-alltid-ute och-dansar-men-omöjligt-att-få-en chans-att-bjuda-upp-killen/tjejen"

Han/Hon har gärna en egendesignad t-skirt med turneplan eller en uppsjö av t-skirts som är köpt av favoritorkestern! Syns alltid på alla maror, dansveckor, sista gången med gänget, finalomgångar m.m. Kan ha rört sig i ett geografiskt stort område, imponerande stort, för att sen syns de på alla dansbilder som finns på nätet även om det är 10-100 mil emellan danserna o ofta mindre än 24 timmar....

Man vet aldrig hur de dansar men man förmodar att dom är proffs.

Glöm aldrig att hur man än vill/försöker/skyndar bjuda upp/försöker bli uppbjuden så kommer man heller ALDRIG i närheten av en DANS för de har ett kontaktnät större än störst!!!:)

Tack å hej!

12:21 em  
Blogger Gudinnan said...

Bettan: Jag kan inte annat än att säga Amen! Man har inte en susning även om man ger sig sjutton att hinna bjuda upp en kväll.

7:24 em  
Anonymous Anonym said...

Håller med Gudinnan om att Bettans beskrivning av "är-alltid-ute och-dansar-men-omöjligt-att-få-en chans-att-bjuda-upp-killen/tjejen" är klockren! Men någon gång lyckas man :-) På dansmaran nu i september fick jag kanske tag på en vardera kvällen... Nu sitter jag på jobbet och drömmer om en dans med en McDreamy :-)

12:48 em  
Anonymous Anonym said...

Åh, du har gjort lite tillägg. Jag har tyvärr bara träffat disktrasor som inte är bra på att dansa - och då har man ju inte ens fått ut en bra dans fast man utstår lukten :)

6:09 em  
Blogger Gudinnan said...

Samma här (oftast i alla fall) och min teori är att de inte blir uppbjudna nog ofta för att bli duktiga. Vem vill bjuda upp en kille som luktar illa? Dålig andedräkt är också otäckt, framför allt om killen verkar ha det konstant.

6:22 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se