torsdag, september 28, 2006

Morfinist, ja visst!

Jag är numera ett bekant ansikte inne på apoteket i staden där mormor bor. Flera dagar i rad hamnade jag hos samma unga tjej som skulle hjälpa mig plocka fram mormors alla mediciner. Vi konstaterade till slut båda två när jag kom att det var visst dags igen.

Tjej (fundersam över doseringen): - Ska hon verkligen ha så hög dosering?
Gudinnan: - Ja då, hon får ta så många som hon behöver.
Tjej (med ett skeptiskt uttryck): - Men det är ju morfin det här.
Gudinnan: - Jag vet och hon får ta så många hon behöver.
Tjej: - Jo, men det finns ju risk att man blir beroende eftersom det är morfin.
Gudinnan: Hon har cancer! Hon tar så många hon behöver.
Tjej (gör i ordning allt): *tyst*

Jag tror inte att vi eller mormor bryr sig om hon blir beroende av morfin eller inte.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh.. hon kände sig nog ganska dum, tjejen på Apoteket. *kram*

3:12 em  
Blogger Gudinnan said...

Tack för kramen =) Jag skulle tro att hon gjorde det, fast samtidigt så såg hon fortfarande skeptisk ut...

3:43 em  
Anonymous Anonym said...

Endel receptarier/apotekare på apotek uttrycker sig ibland lite fyrkantigt... Hon har helt rätt i att man kan bli beroende av morfin, men som du påpekar, det är helt irrelevant i det här fallet. Det är tyvärr inte alla receptarier/apotekare som är så lyhörda man bör vara vid apoteksdisken... Tur att du har mål i mun! Kramar!

10:24 em  
Blogger Gudinnan said...

Precis, det framgår ändå rätt tydligt att det finns fog för morfin om man ser hela hennes medicinsamling. Alla typiska (om det finns sådana i o f s) finns representerade. Jag blev ju inte sur utan mest förvånad över att hon inte fattade. Kan förresten en massa konstiga namn på medicner nu, Betapred, Dimetikon, Citoxin, Primperan och fan och hans moster. Kram på dig min favoritpharmaceut (rättstavat?)!

11:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se