fredag, oktober 27, 2006

Lite om kommunism

"Jag förstår inte varför en del ungdomar kallar sig kommunister och har det som ett ideal. Vad är det för fel på dem? Kan de inte läsa? Har de inte läst på om vad som hänt i kommunistiska länder? Det finns ju inte ett enda lyckat exempel!" sa mormor under en av våra politiska diskussioner. Hon är så skärpt och allmänbildad den lilla tanten och har en åsikt om det mesta (kan det vara därifrån det kommer?).

Och just i den här frågan tycker jag att hon har helt rätt. Kan de verkligen inte läsa eller vad är det för fel på dem som önskar leva i en kommuniststat?

3 Comments:

Blogger D.R.M said...

Om de kunde följa kommunismens RIKTIGA ideal så vore det ju bra,,men kommunism i dagens mening är ju inget annat än diktatur.Men jag tycker att det är störtskönt med olika åsikter,,det hör liksom till i en demokrati. Ha de gott!!

10:25 fm  
Blogger vandrarvild said...

jag är mest kommunist i teorin, för i praktiken spricker det ju alltid.

12:10 em  
Blogger Gudinnan said...

Jag håller med er båda, kommunism skulle fungera bra om det var som är det tänkt i teorin. I praktiken så har det som sagt bara skapats diktaturer och misär.

3:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se