tisdag, augusti 07, 2007

Namn

Bröllop leder oundviklingen till den stora namnfrågan; Vad ska vi heta när vi gift oss? Vem ska byta namn? Ska vi behålla våra egna efternamn? Ska vi ta ett helt nytt namn?

I vårt fall så är det jag som har det lite mer ovanliga namnet som även om det låter helsvenskt så är det inte många i Sverige som begåvats med det. Det finns bara jag som bär mitt för-och efternamn och jag tycker om att få känna mig lite unik. Darling har ett av de vanligaste son-namnen och vi har hela tiden varit rörande eniga om att det är inte vad vår familj ska få heta.

Vårt första bud var att ta ett helt nytt, tredje namn och därmed byta båda två, sedan övergav vi den idén för att ta mitt namn. Sedan ändrade sig den lille sötnosen och ville inte alls byta efternamn och eftersom jag absolut inte tänker ta hans namn så fastnade vi i vinkelvolten och lade frågan på is.

För mig har det kännts viktigt att vår lilla familj har samma efternamn, kunna sätta upp en skylt med "välkommen till familjen ******", kunna adressera till familjen ****** osv. Nåja, tänkte jag och sa till Darling att visst, jag förstår att han inte vill byta namn och har förlikat mig med tanken på att jag och våra eventuella barn kommer att ha ett namn och han ett annat.

"Ja, men vet du vad, har jag ändrat mig angående trasmattor (det skulle absolut inte ligga trasmattor på vårt golv enligt Darling, nu har vi tre i vårt söta hus och han trivs med det) så kan jag nog ändra mig i den här frågan också" fick jag till svar.

Sötaste nosen, nu verkar vi bli Familjen ****** ändå!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vi gick ju igenom samma "kval" när vi gifte oss. Jag hette Freijd, vi var inne på farmors namn Trolle, men det blev Örjans namn Johansson eftersom hans dotter annars skulle bli ensam om det (hon fick ju inte byta till något av mina namn för sin mamma - av förklarliga skäl).

Hoppas din Darling förstår hur viktigt det är för dig att ni har samma efternamn! *kram*

7:21 em  
Blogger Gudinnan said...

Ja, inte fick du ett ovanligt namn direkt men det var av en bra anledning. Om det är fler inblandade än bara brudparet så finns det ju fler faktorer att ta ha i åtanke. Jag är så himla glad över att det verkar som att vi kommer att ha samma namn. Och herregud, nu är det mindre än 5 månader kvar tills dess att vi gifter oss! =D

Kram!

10:06 em  
Anonymous Anonym said...

det är en viss känsla att ha samma namn på brevlådan, eller på telefonsvaraen... framförallt om det är ett namn man tycker om och är stolt över.
vi är så nöjda med vårt! =)

1:34 em  
Blogger vandrarvild said...

jag skulle ha kvar mitt namn och bara lägga hans namn efteråt, är det så viktigt att det bara är ett namn? jag förstår inte.

9:53 fm  
Blogger Gudinnan said...

Mikaela: Ja, det tycker jag också, känns liksom mysigt =)

Vandrarvild: Visst kan man göra så, men man kan bara ha ett efternamn och då blir ditt namn ett mellannamn. Och att ha ett efternamn som mellannamn går bort för min del, då tycker jag att det är bättre att vi behåller våra respektive namn.

7:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se