måndag, december 25, 2006

Merry f****ng christmas

Jo då, julafton överlevde vi utan större dramatik. Lite omstrukturering bara så firade vi tillsammans med mormor och hennes gamla särbo, samt med närmsta familjen.

Idag däremot, juldagen så blev scenariot lite annorlunda mot vad vi tänkt det. Hemtjänsten ringde på morgonen och meddelade att de skickat in morfar med ambulans till sjukhuset eftersom han mådde jättedåligt och hade ont över bröstet. EKG´t var inte alls bra och än värre var att hans njursvikt var riktigt dålig.

Jag sparkade lite på min far så att han följde med min mamma till sjukhuset 8 mil bort och sedan återstod det jag och min ångestfyllde bror (nej, han mår inte alls bra och står under vår övervakning för tillfället). Normalt så åker vi alltid till min faster och fikar på juldagen så jag åkte helt enkelt först in till stan med broder som ville hem en sväng och sedan hälsade jag på faster med man själv.

Och så var det bara en liksom.

Av mormor, särbon, mamma, pappa, brorsan och jag blev det bara jag kvar på jultraditionen. Men de är mysiga i min släkt och efter en del "gofika" svängde jag även in till kusinen som hade fullt hus med svärföräldrar och sambons alla syskon. Underbara släkten!

Jag hade dock ansvaret för de tre vovvarna så efter en par tre timmar var det dags att åka hem till föräldrarna och se till att de fick mat och kisspaus. Och fy vad deprimerande det var att åka hem den mörka vägen genom skogen och veta att jag skulle sitta själv på juldagskvällen! Jag funderade en stund på om jag skulle stanna bilen och gråta en skvätt men tänkte snabbt att inget skulle bli bättre av det.

Hundarna var tacksamma att komma hem till och tack och lov ringde mamsen ganska snart och sa att de var på väg hem igen. Stoooooor lättnadens suck! Jag gick ut, tände marchaller nere vid vägen , en lykta på trappen och började göra middag.

Bara för att få råångest och panik i väntan på föräldrarna och mitt i matlagningen. "Ge mig ett glas vin" tillhörde de första meningarna jag sa när de kom hem. Sunt? Nej, inte det minsta, men det skiter jag i just nu. Just i denna stund har jag föräldrarna hemma, jag är småfull och lugn efter ett par glas vin och julfriden den är överreklamerad i år.

2 Comments:

Blogger vandrarvild said...

stackars lilla röd! skönt att det ordnade sig sen då.

jag hade med min darling hem till mina föräldrar. som jag visste innan att de skulle göra så älskade de honom, och han trivdes bra där. skönt. hoppas du träffar din darling till nyår i alla fall!

tusen kramar och gott nytt år igen! :)

11:34 fm  
Blogger Gudinnan said...

Stackars Lilla Röd? Han var det nog inte så synd om, han stod lugnt parkerad på gården hela helgen =)

Julen var mysig Också, men den var rätt jobbig också då vi alla kände oss stressade och splittrade.

Vad härligt att du fick med dig din Älskling hem til jul och att de kom bra överens! Det är så himla skönt när familjen kommer bra överens med ens partner.

Just nu har jag en hemmaman som stannar till efter nyår så det går ingen nöd på mig i denna stund. Alls =)

Kramar och önskan om Gott Nytt År till dig också!

9:16 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se