tisdag, november 29, 2005

Slutet på en vänskap?

När är det dags att göra slut med en vän egentligen?

Jag har en vän som jag verkligen bryr mig om, som jag tycker om att umgås med ibland (vi bor i olika städer) och som jag vet bryr sig om mig (tror jag i alla fall). Problemet är att så fort vi pratar med varandra i telefon så pratar hon bara om sig själv och vilka killar hon strulat med den senaste tiden. Kanske kommer det en liten fråga om hur jag har det i slutet av monologen men ibland inte. Inte heller frågar hon om min relation med Darling trots att hon vet hur viktig han blivit för mig.

Kanske frågar hon inte eftersom hon själv levt som singel nästa hela sitt vuxna liv och har svårt att inleda relationer med män. Kanske blir mitt liv en påminnelse om vad hon själv inte har, men berättigar det att inte vilja höra?

Hon ringde senast på min födelsedag och eftersom jag just då inte hade möjlighet att höra om hennes senaste bravader bad jag att få ringa upp senare. Jag har fortfarande inte ringt henne. Jag drar mig för att ringa eftersom jag gärna vill prata om mitt liv för henne men får nästan noll respons när jag berättar om Darling och annat som är viktigt i mitt liv.

Vad skulle du göra?

3 Comments:

Blogger vandrarvild said...

säg det till henne, att du tycker om henne men att det inte är så kul att ringa när hon bara pratar om sig själv och inte verkar bry sig om dig eller ditt liv.
Och fråga hur hon egentligen mår.

11:00 fm  
Blogger Unknown said...

Har varit i ungefär samma sits med mer än en person. En avslutade jag vänskapen med. Slutade ringa, slutade träffa henne. En annan sa jag ungefär det som vandrarvild skrev i kommentaren ovan. Och det gjorde jättestor skillnad. Hon är nu medveten om att jag vill ha respons på det jag berättar och att jag förväntar mig att vi ska få ungefär lika mycket tid i vårt prat för att jag ska tycka att relationen ger mig något. Det har löst sig jättefint!

11:51 fm  
Blogger Gudinnan said...

Jo, det är det jag har kommit fram till själv också. Men det känns svårt, hon är så skör på något sätt och jag blir rädd att jag sa lägga fram det på fel sätt.

*samlar mod och tankar*

2:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se