tisdag, januari 31, 2006

Religiösa galningar

I följande inlägg kommer vissa generaliseringar att ske, jag vet att alla muslimer inte står dessa åsikter som det talas om.


Jag förundras över hur världen ser ut för en del människor. En tidning i Danmark publicerade en tecknad bild av profeten Mohammed och fick genast muslimerna emot sig som krävde en ursäkt. Danmark hänvisade till tryckfriheten och muslimerna menade att de kränkt islam.

Herre jävla gud

Hur kan man kränka en religion med hjälp av en teckning i en tidning? Är de inte riktigt kloka? Vad är det för fel på muslimerna egentligen? Det här ger mig bara en ökad tro på att islam är en farlig religion som ger en hel del våldsamma utövare (läs terrorister/flaggbrännare/hustrumisshandlare/dottermördare).

Det finns ingen vettig anledning till starta bojkotter mot ett helt land för att en tidning publicerat en enda sketen teckning. Om Allah är så stor så tror jag att han är större än de som säger sig tillbe honom. Visa er gud lite tilltro för sjutton och sluta fåna er med att bränna flaggor på grund av att en tidning publicerat något som inte faller er i smaken! Istället för att vara lite ödmjuka i sin tro så skickar de ut mordhot mot alla nordiska medborgare

För att rädda sin handel går danska regeringen ut och ber om ursäkt för att de kränkt många muslimer men klokt nog inte för att de publicerat teckningen. Vi lever i demokratiska samhällen här i Europa, med tryckfrihet, yttrandefrihet och religionsfrihet. Ingen religion är så fientligt inställd till detta som islam, eller rättare sagt den kultur som dess utövare har. Varför inte lära sig att föra diskussioner istället för att hota? Kanske till och med välja att bortse från att alla inte håller med om att Allah är störst eller inte tycker att alla otrogna ska döden dö?

Min goda människosyn får sig en rejäl knäck av dessa religiösa fanatiker som kallar sig muslimer. Jag tycker inte om dem och de har inte min respekt. Alls. [och då menar jag givetvis inte att det gäller Alla muslimer, bara galningarna som inte inser att det här är fel]

Sedan tycker jag att svensk press är otroligt tam i den här frågan. Av rädsla för att hamna i skottgluggen har man antagligen valt att inte kommentera detta mer än som objektiva reportage. Inte att det varit några stora rubriker om det absurda i att det utlyses bojkotter och mordhot på grund av en teckning. Skrik högt vet jag! Förklara vad som är ett kärleksfullt budskap istället för att hota och mörda.

Jag vill inte bli antiislamist [finns det ordet?] men jag är tyvärr på god väg.

6 Comments:

Blogger vandrarvild said...

jamen,nu skrev du ju om det här så nu skiter jag i det.
Och det som är roande är ju även att ingen annan religion far i taket när föremålet för deras djupa tro paroderas.
Intressant är det onekligen...

9:16 em  
Blogger Unknown said...

Utan att egentligen kommentera resten av det du(/ni) skriver så... En skillnad mellan den lutheranska eller katolska kristendomen och islam är väl att man inom islam inte får avbilda Mohammed och andra religiösa "ikoner" (eller vilket ord man nu ska använda) alls. Och när då en bild publiceras som dessutom är parodiserande så blir det en dubbel kränkning. En parodiserande bild av påven är just bara en parodiserad bild eftersom han får avbildas.

Och visst reagerar kristna grupper också på parodiserande bilder eller "upprörande" bilder av Jesus, påven och Gud. Jag tänker på utställningen Ecce Homo till exempel. Ramaskri! Sen blev det inte brända flaggor och handelsbojkott men än dock en reaktion... Och jag kan inte förklara varför reaktionerna blir annorlunda egentligen.

9:00 fm  
Anonymous Anonym said...

jag håller med helt och fullt! de bidrar ju alldeles själva till att vi ska bilda vår uppfattning om dem!!

9:36 fm  
Blogger Gudinnan said...

Vandrarvild: Ja, då slapp du det, jag kunde inte låta bli att skriva om eländet.

Anna: Kärnan är ju att vi inte ska ha lagar som förbjuder paraodier och satir om islam bara för att de reagerar med mordhot och terrorism. Sedan kanske det inte var så shysst att göra som Jyllandsposten gjorde men det sa absolut inte förbjudas på något sätt.

M: Ja, det har sig själva att skylla om de får hela västvärlden emot sig. Synd abra om de stackars oskyldiga och vettiga muslimer som hamnar i kläm

12:11 em  
Blogger Gudinnan said...

Jo då, jag förstår att det finns flera sidor av saken men det stora problemet tycker jag ligger i religionen som sådan. De flesta religioner verkar vara av ondo om man ser vad de gjort med världen och islam är bara en av dem.

4:50 em  
Anonymous Anonym said...

Jag kan bara säga: Lyssna på Lennons Imagine. Han hade fattat det där på nåt sätt. Inga religoner/länder/gränser osv inga bråk. Fast vi människor är idioter så vi skulle säkert komma på ngt annat att bråka om. F.ö. har jag fattat islam som en vacker religion totalt feltolkad av en massa män för män givetvis... sen undrar jag: Var är alla kvinnor när det bränns flaggor o protesterar i de muslimska länderna? (förväntar mig inte att du ska veta, bara en allmän fråga)

9:46 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se