torsdag, december 29, 2005

Klä er! (för guds skull)

I morse var jag sugen på att skriva något om sörlänningar och snö men Crrly och Insolens gjorde det så bra att det känns onödigt att skriva upprepningar.

Vinter i Norrland är verkligen vinter i dess rätta bemärkelse. Inte extremt som Sibirien eller så utan precis som vi föreställer oss att en svensk vinter ska vara. I december kommer snön för att stanna till april någon gång, det blir vinterväglag (alltså inget salt på vägarna utan packad snö och is), sjöarna och havet fryser och skogen ligger snötyngd.

Klädseln ska vi inte tala om, eller det var just det jag tänkte göra. Det gäller att utrusta sig om det ska vara drägligt att leva ett halvår i kyla av växlande grad. En jacka i parkas-liknande modell finns i det flesta norrlänningars garderob, likaså ett par rejäla kängor som klarar kyla och snö.

I andra bloggar beskriver folk vilken hipp outfit de har valt den dagen så jag gör likadant. Det här klädde jag på mig i morse innan jag gick till jobbet (temperatur -14 grader):

* underkläder (förstås)
* tunt linne
* långkalsonger
* jeans
* blus
* ulltröja
* överdragsbyxor
* parkas
* halsduk
* mössa med windstopper
* tumhandskar med fleecefoder
* kängor

Sedan var jag färdig att visas upp i Aftonbladet under rubriken ”Gatsmart”

I Göteborg klagade mina kollegor på hur kallt det var och vad de hade frusit på väger till jobbet. Jag tyckte att det inte var så mycket att klaga över och sa att det var väl inte så farligt. Nej men oh, hade jag inte känt hur den fuktiga luften gjorde det så mycket kallare i Göteborg än vad det var i Norrland? Nej, verkligen inte. Kallt som kallt, man får se till att klä sig mot kylan. Det visade sig att några av dem inte ens ägde en mössa att ta på fast de bor i Sverige och vet att det blir vinter varje år.

Jag tycker inte om kyla men jag har accepterat faktum att jag bosatt mig här av andra orsaker och då tar jag konsekvenserna av det. Det fungerar dåligt att ta på sig små tunna (men ack så hippa) stövlar, en kort jacka, att strunta i mössa och långkalsonger och ha små tunna fingervantar. Fram med rejäla vinterkläder, sexig får man vara i juli eller inomhus.

2 Comments:

Blogger crrly said...

Hahaha, skitbra! :) På jobbet skrattar de alltid åt att jag har massor av lager på mig, tss, hur dum får man vara liksom?! :)

Gott nytt år!!!

9:32 em  
Blogger Gudinnan said...

Våga Vägra Frysa säger jag bara! =)

1:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se