fredag, december 09, 2005

Baas

I morse vaknade jag av att min kostymklädde man hoppade över mig på alla fyra. Det blir liksom aldrig tråkigt.

Han lyckades väcka mig ur en dröm där jag och Baas var på väg till Amsterdam och Darling skulle komma efter lite senare.

Baas är förresten en intressant man. Han är en högt uppsatt chef på ett företag Holland med hög inkomst och han som lever som en råtta. I somras hälsade vi på en sväng för att göra oss i ordning inför bröllopet och tro mig, även fast jag tjänar en bråkdel av hans inkomster så bor jag femtio gånger finare.

Tänk er ett gammalt charmigt kvarter i en mysig stad i Holland, kanaler som går genom hela staden, mysiga uteserveringar och trevliga butiker. Bakom en av dessa butiker går man in till Baas lägenhet. Köket och toaletten som ligger allldeles bakom butiken delar han med en student i ett rum intill. Tänk er ett riktigt sunkigt kök som påminner om ett grisigt personalrum på en liten firma och en toalett lik en offentlig med undantag för duschkabinen som är ett plåtrör med en öppning i ena sidan.

Från det sunkiga köket går man en smal, smal trappa upp (mer en stege än en trappa) för att komma till Baas sovrum. Från sovrummet kan man gå ännu en supersmal trappa upp för att komma till "sällskapsrummet" eller vad man nu ska kalla det. Äckliga heltäckningsmattor, trångt med utsikt mot den minimala gården och grannens fönster bara några meter bort. De få möblerna han äger påminner om ett risigt studentrums-möblemang och i ena hörnet står ett handfat.

Kanske har han en plan med sitt leverne men gudarna vet vad. Han är singel och en bit över trettio så kanske är det så att han tänker vänta med ett anständigt boende till dess han stadgar sig. Kanske slår han då till och köper värsta lyxkåken som han betalar kontant. Pengar har han.

2 Comments:

Blogger crrly said...

Men... det är ju svindyrt att bo i Holland... Han har pengar alltså...?

4:09 em  
Blogger Gudinnan said...

Jo, det är svindyrt att bo där men den här killen tjänar multum och bor sämre än fattiga studenter! Det var verkligen skitäckligt där, riktigt sunkvarning. Kallt, fuktigt, trångt och fuuuuuuult =)

5:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se