onsdag, oktober 26, 2005

Snö

Fascinerade….. första snön har just kommit, något den brukar göra i mina trakter vid den här årstiden. Den brukar inte ligga kvar länge men av någon konstig anledning verkar folk bli så överraskade år efter år.

På de två första kilometrarna längs min väg till jobbet hade först en liten röd bil och bit längre bort en lite större, vit bil kört rätt ner i diket. Första killen tyckte jag nästa lite synd om, trots att det är otroligt klantigt att köra rakt fram istället för att göra en högersväng. När sedan kvinnan i vita bilen inte hade lyckats svänga vänster utan istället kört rakt fram och stod med halva bilen i diket så kunde jag inte låta bli att skratta rått.

Jisses, har de hört talas om vinterdäck tro? Och att de ska på senast efter första halkan för att ge bra effekt?



[rätt, Gudinnan är en tvättäkta norrländska]

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Snö... Som helskånska har jag en inbyggd avskymekanism som går upp i högvarv när jag hör orden "snö" eller "vinter". Jag får hemska bilder av grått, slask, blött, läbbigt, rått, mörker, mer grått och fruset slask på näthinnan. Isch.

Men så tillbringade jag ett läsår i Canada och fick uppleva "riktig vinter". En sån där med snö från slutet av oktober till mitten av mars och minus 25 grader i flera veckor.

Det fantastiska var bara att snön la sig på marken och fortsatte att ligga där som snö. Vit snö. Den smälte inte till grått slask som sen bara var i vägen. Jag hade en meter snö på gräsmattan utanför fönstret och när jag gick till affären för att handla såg jag inte vägen då jag hade en två meter hög uppskottad snövall mellan mig själv och vägen. Bitande kall kyla som jag kunde klä bort med många lager. Ingen rå äcklig vind som letade sig in precis överallt.

Och inte var det speciellt mörkt heller eftersom snön lyste upp och reflekterade ljuset som fanns.

Nu har jag insett att jag faktiskt inte avskyr vintern. Jag avskyr skånsk vinter.

7:25 fm  
Blogger Gudinnan said...

Det kan jag förstå. Mina kompisar som flyttat söderut längtar plötsligt tillbaka tillnorrland när Den Långa Slaskvintern kommer. Det kan bli helt outhärdligt kallt här men ack så vacker när träden är snötyngda och det är gnistrande vitt!

12:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se