torsdag, juni 29, 2006

Fjällbjörk

Min mormors mor Signe var av lappsläkte (förlåt, samesläkte heter det ju). En liten, seg dam som födde 12 barn, slet med det lilla torpet för att försörja familjen och som blev 85 år.

Mormor är också en liten och väldigt seg kvinna. Prognosen i februari var att hon kanske skulle leva i ett par, tre månader till. Nu är det snart juli och lilla tanten lever ännu även om hälsan kunde ha varit betydligt bättre. Hon har bott hemma hela tiden med undantag för några perioder på sjukhuset.

Jag ser på henne och min gammelmormor som sega fjällbjörkar. Växer där det är kargt och vindpinat men som står pall och försätter växa. Sådana som står emot väder och vind med en obändlig livskraft. En positiv syn på livet och ett gott hjärta verkar vara receptet för ett så långt liv sommöjligt med många vänner och en familj som bryr sig och alltid finns till hands i vått och torrt.

Om min gammelmormor var av rent lappsläkte så innebär det att jag har 12,5 % sameblod i mina ådror. 12,5 % fjällbjörk som klarar de svåraste förhållanden. Kanske är det deras förtjänst att jag alltid reser mig när jag snubblar, att jag har svårt att gräva ner mig helt utan kan vara bubblande lycklig varvat med att jag gråter mig till sömns ibland.

Jag må vara betydligt längre än mina kortväxta anmödrar men det finns banne mig en fjällbjörk i mig!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

*skrattar* Är inte stock bättre än fjällbjörk?! *kunde inte hålla mig*
Nej allvarligt vännen, du är en stark person ochså tack vare att du vågar vara svag ibland. Du har en bra balans när du inte blir överhopad med massa annat som du inte kan rå på. Du är bäst!! :-)KRAM

7:59 em  
Blogger Gudinnan said...

Å nä, fjällbjörkar är sega som tusan och tål det mesta. stora träd klarar inte så extrema förhållanden som själlbjörken gör. De största trädstammarna brukar vara det gnälligaste och jävligaste...för att uttrycka mig lite kryptisk...

Du e också bäst! Nu drar jag på semester.

4:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se