tisdag, april 04, 2006

Samlande

När jag ändå är på gång kan jag lika gärna säga vad jag tycker om samlande.

Och då menar jag alltså extremt samlande av totalt onödiga prylar som man inte har någon som helst nytta av. Sådant som tomtar, grodor, kapsyler (herregud, hur kan någon samla på kapsyler??), ölburkar (återvinningen för guds skull!), ölunderlägg osv osv.

Vad ger det livet för mening att gå och damma sin samling porslinskatter som tar upp alla väggar i ett helt rum? Eller att se på sina säckar med kapsyler? Blir man lyckligare av att spara alla sina gamla avlagda kläder i säckar i förrådet? Du har ändå blivit för fet för jeansen du kunde ha för 10 år sedan så även om de blir moderna igen så kommer du inte i dem.

Spara bara på sådant som verkligen betyder något vet jag. Var rädd om dina fotoalbum och högen kärleksbrev om du har någon. Spara lillan första skor, minnesboken från dopet och bröllopspresenter med affektionsvärde. Behåll bara det som du kan titta på och säga "det här ger mig verkligen något, jag tycker om det och det tillför positiv energi i mitt liv"

Men för guds skull, släng allt som bara ligger i ett skåp "i fall att" eller "kanske, kanske kan bli bra att ha, eventuellt".

2 Comments:

Blogger vandrarvild said...

haha, men jag skrev ju det för ett tag sen, hur i helvete tänker man när man samlar på KAPSYLER? GET A LIFE!
Och jag har hamnat i en sån period nu, att jag kollar på saker jag ska rensa bort, jag behöver dem inte, det mesta är nostalgi- och girighetsbaserat och jag kan gott släppa taget om allt sådant.

9:05 em  
Blogger Gudinnan said...

Ah, just det, det gjorde du ju =) Skönt med en åsiktfrände! Visst kan jag ha lite skräp i hörnen ibland men jag rensar ändå ut regelbundet. Hur ska man annars kunna släppa in nytt?

8:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se